Välkommen hit, idag pratar vi ”Digital Marknadsföring”

Vi på redaktionen består av  fyra män i olika åldrar som arbetar i lite olika branscher.  Vi har en sak gemensamt; för de som inte känner oss går vi under kategorin ”datanerdar”. Men vi bjuder på detta, vi kan ju erkänna att vi faktiskt befinner oss någonstans runt en dator hela dagarna på vår arbetsplats. Vi kommer här att prata om allt mellan himmel och jord som är relaterat till webben, programmering och annan teknik. Vår passion är kodning, CRM-system, och andra svåra termer som gemene man inte har direkt har bra koll på.

 

Första inlägget kommer att handla om digital marknadsföring! Det vi vet är ju att tidningstryck och knacka dörr är lite passé, för att inte tala om telemarketing som kan få den gladaste personen på dåligt humör med ett olägligt samtal när man ska natta barnen eller gör annat viktigt och det sista man vill är att prata med en telefonförsäljare. Vi har djupdykt lite i hur en digital marknadsföringsbyrå arbetar. Det handlar mycket om att samla in data och läsa av beteendet kring besökarna och de potentiella besökarna. Det börjas ofta med att man går ut till en bredare målgrupp för att sedan analysera den data man får in, och därefter skruvar man i parametrarna så man hela tiden smalnar av målgrupperna så de blir mer och mer relevanta. En stor målgrupp behöver således inte vara imponerande i sig om dessa inte interagerar med dina annonser som du exempelvis har på Google Adwords eller Facebook. Utan det är kvalitén av annonser i rätt segment som kommer att generera konvertering. Konvertering är en aktion som skulle kunna benämnas slutmål, det kan vara allt ifrån ett avslutat köp, ett ifyllt formulär eller besök av en viss landningssida osv.

Man behöver tid, ”rom byggdes inte på dag” är ett ganska klyschigt uttryck som man faktiskt kan applicera på digital marknadsföring. Det handlar om att samla in data, testa olika annonsmaterial, justera budget i de olika relevanta målgrupper, analysera, analysera, analysera, göra små åtgärder för att hela tiden avancera både annonsmaterialet och målgrupper för att kunna öka CTR som tillslut ger dig fler konverteringar. CTR betyder click through rate och mäts i %, det är hur många av de som ser annonserna som faktiskt klickar sig vidare till den landningssida du valt.

För många är detta en djungel, både att förstå alla termer, de psykologiska aspekter kring hur mottagaren uppfattar din annons samt vilken byrå man tror kan leverera ett bra resultat som motsvarar dina förväntningar.  Så detta inlägg kan man säga är del 1, vi återkommer i ämnet!

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *